Здійснення права на спадкування на селі

 

 

 

        Спадщина відкривається внаслідок смерті особи або оголошення її померлою у судовому порядку – час відкриття спадщини. Місцем відкриття спадщини є останнє місце проживання спадкодавця (місце його реєстрації). У день відкриття спадщини, тобто у день смерті фізичної особи, виникає право на спадкування.

        Спадкоємець, який бажає прийняти спадщину, має подати заяву про прийняття спадщини на протязі 6-ти місячного строку з дня смерті спадкодавця. Заява про прийняття спадщини подається спадкоємцем особисто (ст.1269 ЦК України). Спадкоємець, який постійно проживав зі спадкодавцем на час його смерті (був зареєстрований за однією адресою з померлим), вважається таким, що спадщину прийняв. Такий факт має бути підтвердженим відміткою у паспорті спадкоємця.

            Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо деяких питань спадкування» від 20.10.2014 року внесено зміни до законодавства, яке регулює правовідносини щодо спадкування (Цивільний кодекс України, Закон України «Про нотаріат», Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» в редакції Закону від 26.11.2015).

Закон набирав чинності з 01 січня 2016р.

 

Цим Законом передбачено, що у сільських населених пунктах право оформляти спадщину мають посадові особи органів місцевого самоврядування.

Однак слід застерегти секретарів сільських (селищних) рад, а також пересічних громадян, які розраховують на те, що починаючи з 01.01.2016 року вони зможуть оформити спадщину у сільській раді про те, що правила цього Закону застосовуються щодо тієї спадщини, яка відкрилась з 01 січня 2016 року.

По-перше: дії, пов’язані з оформлення спадщини зможуть вчиняти посадові особи, які мають вищу юридичну освіту, стаж роботи у галузі права не менше 3-х років, пройдуть стажування у державній нотаріальній конторі чи приватного нотаріуса протягом одного року та складуть іспит із спадкового права у порядку, встановленому Мін’юстом України.

По-друге: право на спадкування у сільських населених пунктах будуть мати спадкоємці першої та другої черги (як за законом, так і за заповітом) та спадкоємці за правом представлення цих черг, тобто онуки, племінники.

По-третє: оформлення спадщини передбачає оплату відповідних платежів, у тому числі і державне мито, які сплачуються до Державного бюджету і звільнення від оплат (державного мита, реєстрації свідоцтва про право на спадщину) передбачено у певних випадках.

Крім того, у разі оформлення спадщини на нерухоме майно, посадова особа органу місцевого самоврядування зобов’язана буде здійснити реєстрацію права власності на таке майно у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень. Така реєстрація також передбачає оплату: адміністративний збір та платіж за надання витягу про зареєстроване речове право. Звільнення від сплати адміністративного збору мають особи, визначені ст. 34 Закону.

Таким чином, секретарі сільських рад, у яких немає відповідної вищої юридичної освіти та стажу роботи у галузі права, не зможуть вчиняти такі нотаріальні дії, як видача свідоцтв про право на спадщину.

Що стосується селищних рад у селищах міського типу: у селищній раді не може працювати посадова особа, яка буде вчиняти нотаріальні дії. Таке роз’яснення надано Міністерством юстиції України листом від 27.01.2016р., оскільки такі населені пункти віднесені до міських населених пунктів.

 

 

Завідувач Четвертої миколаївської державної нотаріальної контори Миколаївської області                 В.С.Ігнатенко

Угору