Порядок державної реєстрації шлюбу іноземних громадян та осіб без громадянства в Україні, роз'яснює відділ державної реєстрації актів цивільного стану реєстраційної служби Березнегуватського РУЮ

 

Питання. Який порядок державної реєстрації шлюбу іноземних громадян та осіб без громадянства в Україні?

Відповідь. Форма і порядок укладення шлюбу в Україні між громадянином України та іноземцем або особою без громадянства, а також між іноземцями або особами без громадянства визначаються правом України, що передбачено статтями 55 та 56 Закону України "Про міжнародне приватне право". Реєстрація шлюбу з іноземцями має особливості правового регулювання у зв'язку з необхідністю перевірки законності перебування цих осіб на території України, підтвердження їх сімейного стану та врахування умов дійсності поданих ними документів.
Відповідно до статті 5 Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" законними підставами перебування на території України для іноземців та осіб без громадянства є реєстрація на території України паспортного документа або наявність посвідки на постійне або тимчасове проживання в Україні, або документів, що посвідчують отримання статусу біженця чи притулку в Україні.
Відповідно до Сімейного кодексу України жінка та чоловік можуть одночасно перебувати лише в одному шлюбі та мають право на повторний шлюб лише після припинення попереднього шлюбу. Тому, іноземці та особи без громадянства, які раніше перебували в шлюбі, для державної реєстрації шлюбу, крім паспортного документу, мають пред'явити документи, що підтверджують припинення попереднього шлюбу (рішення суду про розірвання шлюбу, свідоцтво про розірвання шлюбу або смерть другого з подружжя чи інші документи про підтвердження припинення попереднього шлюбу, які передбачені законодавством іноземної держави).
Поряд з цими документами Правилами державної реєстрації актів цивільного стану в Україні передбачено подання іноземними громадянами та особами без громадянства також документа про те, що вони не перебувають у шлюбі, який видається компетентними органами країни їхнього громадянства або країни постійного проживання. Документи про сімейний стан іноземців мають різні назви і зміст - довідки, свідоцтва, сертифікати, витяги з реєстрів, декларації, засвідчення, присяги, афідевіти, тощо.
При розгляді документів іноземних громадян, з'ясовується, за яких умов вони дійсні в Україні. За цією ознакою документи видані уповноваженими органами іноземних держав поділяються на: такі, що дійсні за умови засвідчення апостилем компетентним органом іноземної держави (Італія, Держава Ізраїль, Греція, Португалія, Туреччина); такі, що дійсні за умови легалізації консульською установою України в державi походження документів (Сирійська Арабська Республіка, Туніська Республіка); такі, що дійсні за умови, що видані компетентними органами держав, з якими Україна має дво- чи багатосторонні договори, які містять положення про визнання офіційних документів без додаткового їх засвідчення (Російська Федерація, Латвійська Республіка, Республіка Білорусь, Республіка Болгарія, Республіка Польща).
Загальною вимогою є те, що до документів іноземців, осіб без громадянства, які є підставою для державної реєстрації шлюбу, складених іноземною мовою, обов'язково додається переклад тексту на українську мову, достовірність якого засвідчується компетентним органом іноземної держави, консульською установою або дипломатичним представництвом України за кордоном, нотаріусом України.
Шлюб реєструється у відділах державної реєстрації актів цивільного стану після спливу одного місяця від дня подання заяви особами, які бажають укласти шлюб, і приналежність до громадянства іншої держави цей строк не скорочує. Але на загальних підставах зареєструвати шлюб у день подання заяви або у будь який інший день протягом одного місяця можливо у разі вагітності нареченої, народження нею дитини, а також якщо є безпосередня загроза для життя нареченої або нареченого, за наявності документів, що підтверджують викладені факти.

 

 

 

 

 

 

 

Угору